mandag den 29. september 2014

Om fordelene ved at være ledig

Som tidligere nævnt mindede min veninde mig for nylig om, at jeg skulle huske at nyde de fordele, der trods alt er forbundet med ikke at have et job. Som at man kan gå ud i solen og drikke kaffe med en veninde en formiddag, sove længe osv. Ind imellem kan det være ganske svært. Det er - i modsætning til hvad nogen (politikere o. lign.) måske forestiller sig - ikke lige så sjovt at have fri, fordi man ikke har et job som at have ferie fx. I begge tilfælde har man ganske vist fri, og behøver ikke stå tidligt op - med mindre man skal aktiveres hos sin Anden Aktør - men der stopper ligheden også. Ledighedslivet minder en del mere om at være studerende. Man har konstant dårlig samvittighed over ikke at gøre mere, samtidig med, at man ikke ved, hvad det egentlig er, man skal gøre, der vil hjælpe én tættere på et af de få jobs, der er. Så i perioder bliver jeg nærmest pacificeret og orker slet ikke at tænke på jobsøgning.

Siden det sidste afslag jeg fik, har det været en hård kamp at komme tilbage i sadlen og i gang med at skrive ansøgninger igen. Og jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke har fået skrevet så mange ansøgninger, som jeg burde. Ikke at der har været mange opslag, som både var relevante og til at komme i nærheden af for en en næsten nyuddannet som mig. Men jeg har også haft brug for lige at puste ud og komme oven på igen. I stedet for jobsøgningen har jeg fokuseret på andre ting i livet - som at komme til yoga de fleste morgener, kommende freelanceopgaver og at sortere og pakke mit liv ned i flyttekasser og få styr på flyttelogistik og praktiske ting. 

Og efter et par uger, så synes jeg faktisk at jeg er nået derhen, hvor jeg godt kan nyde fordelene, uden ret meget bismag af dårlig samvittighed. Men okay, solen skinner også i dag, og der sker gode ting i mit liv, som gør, at jeg kan minde mig selv om, at et job ikke er alt i livet. Trods alt. 

Og nu må jeg hellere komme i gang med den ansøgning...
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar